ETIKA
Duševné princípy Budó
Počas vývoja japonských bojových umení boli postupne v duševnej sfére vymedzené niektoré
kľúčové prvky, značne ovplyvnené koncepciami myšlienkových
smerov Buddhizmu, Konfucionizmu, Taoizmu a Šintoizmu. Prevážil koncept
ituitívneho poznania, ktoré je možno dosiahnuť iba rozsiahlou skúsenosťou
či tvrdým tréningom. Nedá sa k nemu prepracovať intelektuálnym vysvetlením.
Cieľom totiž nie je "vedomosť" ale "poznanie". V
tejto súvislosti je treba rozlišovať medzi termínom vedieť a porozumieť:
- ten, kto o veci vie, môže o nej hovoriť
- ten, kto veci rozumie, môže ju aplikovať
- TEN, KTO JEJ ROZUMIE ZVNÚTRA, môže ju aplikovať VŽDY A VŠADE.
Ideál v tomto smere vystihuje japonský idiogram slova NJUAN-SHIN - ohybný
duch. Aby náš duch bol flexibilný, musí sa zbaviť prebytočného balastu.
Myseľ sa musí vyčíriť (zanshin), upokojiť (fudoshin) a sústrediť na prítomný
okamih (ichi go ichi e).
ZAN-SHIN môžeme popísať ako duševný stav,
v ktorom jedinec opúšťa vedomé myslenie nielen v okamihu akcie, ale v
celom rozpätí bojovej konfrontácie.
Doslovný preklad tohto slova znamená "nechať za sebou svoju myseľ".
Vedomé myslenie je ľudským špecifikom. Človek všetky skutočnosti označuje
vnútornou alebo vonkajčou rečou. V boji je však tento prístup neproduktívny a pomalý.
Tí najlepší bojovníci prežili, lebo sa dokázali uviesť do stavu meditácie
či tranzu. Zan-šin vo svojej podstate obsahuje aj pozornosť
uprenú na protivníka, obozretné urdžiavanie potrebného odstupu od neho,
dobrú kontrolu pohybov a ich optimálne načasovanie. Musí však obsahovať
aj úplnú prázdnotu mysle bez akýchkoľvek subjektívnych emócií.
Len vtedy je človek vnímavý voči ktorýmkoľvek subtílnym signálom.
FU-DÓ-SHIN znamená absolútne pokujnú myseľ, ktorú nemožno vyrušiť alebo
znepokojiť žiadnym vplyvom. Myseľ by sa nemala dať vyviesť z rovnováhy.
Vplyvy môžu byť rôzne - vonkajšie ale aj vnútorné. Je relatívne jednoduché
odpútať sa od bolesti fyzických pohybov, oveľa viac disciplíny si však
vyžaduje dosiahnutie stavu intelektuálneho a emočného nepripútania sa.
A práve to vyjadruje pojem fudóshin. Úzko súvisí s predošlým pojmom.
KI-AI. Výkrik "kiai" má účinkok fyzický, ale aj psychologický.
Je vyjadrením harmonizácie telesnej enrgie. Fyzicky sa kiai spája so
spevnením brušného svalstva pri silnom výdychu a tým spojením panvy s
trupom - jednotnou akciou celého tela. Umožnuje dokonalú kontrolu toku
energie. Psychologický účinok spočíva v narušení koncentrácie protivníka,
ktorá môže vyústiť až do krátkodobej paralyzácie jeho pohybu. KIME (rozhodnutie,
zastavenie, kontrola) je záverečná fáza techniky, kedy sa spojí energia
(KI), zbrane (KEN) a tela (TAI) do jednotného celku - kikentai ichi.
SEI-TO-DÓ (neakcia - akcia). Tento japonský termín vystihuje rytmus.
Bez správneho načasovania a rytmu prevedenia jednotlivých techník stráca
celá akcia na intenzite. Dôraz sa kladie na úspornosť a presnosť pohybov.
JOJÚ. Tento princíp je výsledkom dlhodobého tréningu. Cvičenec postupne
nadobúda dojem, že protivníkov pohyb prebieha spomalene. Vysvetľuje sa
tým tendencia obrancu čakať na útok nepriateľa - "začni hneď potom
ako začal protivník, a doraz k cieľu ešte pred ním!". Ide o zrýchlené
fungovanie psychiky ako napríklad v prípade nebezpečia ohrozenia života.
Človek rieši podobnú situáciu bleskovo a bez účasti vedomia, a pritom
správne. Až neskôr, keď sa odohrá vedomá analýza, si uvedomí, čo sa stalo.
MISOGI (očistenie) je prvok známy zo šintoizmu a týka sa periodického
očisťovania tela aj mysle. V praxi znamená očistný vplyv bojových umení
na psychiku cvičencov. V priebehu veľkého počtu opakovaní rovnakých pohybov
sa v dôsledku mentálneho a fyzického superúsilia naše vedomé "JA
(vlastné ego) rozplynie v cvičení. Každým superúsilím sa jedinec viac
a viac vzďaluje od svojho skutočného ega, očisťuje sa.
MUGA MUSHIN (ne-ego, ne-myseľ) je vyjadrením buddhistického princípu
prázdnoty. Úzko súvisí s princípmi zanshin a fudoshin. Prázdnota je chápaná
ako stav, v ktorom je eliminované všetko povrchné, tvorené vlastným egom.
Jednoducho, po povele MOKUSÓ (vyčisti svoju myseľ!) - sa nemyslí vôbec
na nič.
Pripravil: Pavel Valentík (voľne podľa P. Kriegera, Jodo - The Way of the stick)
Svetlo v hlbinách
Najvyššia cesta vonkoncom nie je ťažká, je len nepriaznivá každej zdĺhavej
voľbe. Kto však nemiluje a zároveň nepozná nenávisť, tomu sa zdá byť
slobodou v jasnom svetle. Len na hrúbku vlasu od nej oddelení sme. Vzdialení
ako nebo od zeme. Kto ju chce mať tesne pred očami, nech upustí od každej
ústupčivosti a od každého odporu.
Je zvláštne a nezvyklé, že niektoré slová alebo názvy sa v japončine
významovo čítajú odzadu. Napríklad v názve Ken-do znamená Ken meč a Do
cestu. Jeho význam je teda "cesta meča". Poznáme veľa takých
pomenovaní. Tým, ktorí sa zaujímajú o ázijské bojové umenia, nie sú neznáme
pojmy ako Karate-do, Judo, Aikido, Iaido, Naginata-do, Kyudo. Žiaľ, pre
nás je čítanie odzadu neprirodzené, a tak čítame odpredu. Keďže čím skôr
chceme spoznať čo najviac, stačí, ak poznáme prvé slovo pojmu: meč, luk,
otvorená ruka, harmónia sily. Už desiatky rokov sa vo svete možno priučiť
týmto bojovým umeniam. Z mnohých vznikli súťaže a športy. Ľudia študujú
techniky boja, sebaobrany i stratégiu, pátrajú po legendárnych bojovníkoch
stredoveku a túžia preniknúť do tajov ich schopností. Bojujú, víťazia
a priamoúmerne s ich víťazstvami rastie aj ich nebojácne pevné ego. Ego
zaslepujúce, rozväzujúce mech so snami a ilúziami. Len na slovko Cesta
a na jeho skrytý význam sa akosi pozabudlo.
História japonských bojových umení je stará a má korene kdesi v prvej
polovici ôsmeho storočia, keď do Japonska začal cez Čínu prenikať Buddhizmus.
Ten sa zakrátko začal deliť na rôzne smery, z ktorých mal vlastný systém
prenikania do tajov života. Medzi vzniknutými smermi sa objavil aj Zen.
Svojou jednoduchou filozofiou, bez zbytočných okrás a rituálov, si rýchlo
získal priazeň väčšiny vrstiev vtedajšieho obyvateľstva. Medzi inými
aj v spoločenstve bojovníkov Samurajov. Možno sa zdá zvláštne, že by
Zen mohol byt' v spojení s duchom a zmýšľaním človeka praktizujúceho
bojového umenie. Budhizmus, nech už v ktorejkoľvek podobe a kdekoľvek
na svete, bol vždy náboženstvom lásky, mieru a súcitu. Za celé svoje
obdobie existencie nebol nikdy vtiahnutý do vojnového diania. Ako teda
môže táto filozofia posilňovať ducha bojovníka?
V zemi Vychádzajúceho slnka, tam kde Zen dostal najdokonalejšiu podobu,
majú ľudia v láske jednoduchosť, prostotu a ich myslenie ostáva neobyčajne
voľné a prístupné všetkému čo ich obklopuje. I napriek prísnym zákonom
a mravom, ktoré po stáročia túto krajinu zväzujú. V neobyčajnej úcte
je tradovaný prístup k prírode a ku všetkému, čo človeka spája s okolitým
svetom a celým vesmírom. Uvedomenie si svojej podstaty a schopnosť dokázať
sa plne sústrediť na prítomnosť, to je cvičením v Zene. Pretože medzi
životom a smrťou nie je v Zene robený rozdiel, je chápaný ako prirodzená
súčasť existencie vesmíru. Celý svetonázor sa stáva nečakane oslobodzujúci.
Z neho pramení sila a odvaha bojovníkov, hľadiacich smrti nebojácne do
očí. Zen umožňuje vidieť skryté svetlo aj vo všedných veciach a javoch.
Táto krištáľová priezračnosť platí nielen v bojových, ale i vo všetkých
umeniach, ktoré vznikajú z prirodzenosti Zenu, vedomia bez ilúzií a lipnutia
na neskutočnom.
Starí majstri bojových umení vravievali svojim žiakom, že vo chvíli
boja musí ich myseľ zostať uvoľnená a otvorená. Nezaťažená ani myšlienkami
na víťazstvo, ani na prehru. Nefixovať svoju pozornosť na nič, a predsa
zotrvať pozorným. Na to nepostačuje len koncentrácia. To je skutočné
zastavenie myšlienok. Tomuto stavu vraveli „byť ako prázdna nádoba“.
Koncentrovať sa na niečo znamená intenzívne sledovať nejakú vec, jav,
či pohyb. To však často vytvára mrak, ktorý tieni naše zmysly a koncentrácia
sa mení na lepidlo. Preto keď bojujete, „nemyslite“. Riaďte sa inštinktom
a vlastnou skúsenosťou, prúdiacou z vašej čistej mysle. Keď maľujete
obraz, pripravujete čaj, aranžujete kvety, tnete mečom, milujete sa,
alebo len tak kráčate po ceste, sledujte skryté zrnká pravdy. Pravda
je totiž absolútne skutočná. Nehľaďte na svet cez pojmy, slová a dualitu.
Pohyb ľudskej ruky, ktorá seje proso, je uvoľnený a rovnako skutočný,
ako pohyb ruky držiacej meč či láskajúcej kvet. Len keď je niečo skutočné,
teda bez ilúzie a klamu slov či pojmov, môže to byť pravdivé. A pravda,
to je najčistejší" stav existencie.
Každým okamihom sa vesmír okolo nás mení a s ním sa meníme aj my. To,
čo bolo pred chvíľkou, v tomto momente už neexistuje. Preto je dôležité
sústrediť sa plne na prítomnosť, na reálnu pravdu. Vtedy bude každé vaše
konanie skutočné, bez rozdielu, či konáte to, či ono. Hľadanie, objavovanie
a žitie v tejto prirodzenosti, to je skutočná Cesta, to je "DO".
Cesta meča, cesta čaju, cesta harmónie, cesta života, cesta prirodzenosti.
Prirodzenosť znamená ne-ego. Ego znamená viazať sa na pojmy, stavy, veci,
na vlastné ja. Vtedy vznikajú ilúzie, falošné predstavy a klamy. Prirodzenosť
sa stráca a z človeka, ktorý chce študovať Cestu umenia, zostane len
technika ovládaná „jeho“ egom. Vtedy sa cesta stráca a poznanie pravdy
života mizne ako svetlo v hlbinách ....
Autor: Juraj Váňa
Dojó
Jedným zo vzácnych dedičstiev starovekej ázijskej kultúry je Buddhovo
učenie. Do dnešných čias pomáha ľuďom hľadať a nachádzať cestu k mravnej
čistote a pravému životu. Buddha ukázal ľuďom, ako je možné zvíťaziť
nad egoizmom a navrátiť tak svoju existenciu do pôvodnej podoby, zhodnej
s prírodným a vesmírnym zákonom. Jednou z najpriamejších ciest, vedúcou
k poznaniu je cesta praktizovania Zazenu, meditácie v sede. Nie je to
nič iné, len správne sústredenie sa na polohu svojho tela, vedomia a
dychu. Táto praktika je stará už viac ako 2500 rokov.
V Japonsku, kde zapustil Zen silné korene, sa Zazen cvičil v buddhistických
kláštoroch. Miestnosti, v ktorých sa praktizoval, sa nazývali Dojo a
boli súčasťou buddhistických chrámov. Neskôr sa podobné miestnosti, stavali
v blízkosti hradov a slúžili na cvičenie Samurajov. Keďže mnohí príslušníci
bojovej šľachty študovali Zen pod vedením zenových mníchov, preniesol
sa nielen názov Dojo, ale aj mnohé zvyklosti zaužívané v týchto priestoroch.
Časom sa praktiky v Dojo zmenili a s úpadkom Zenu upadali do zabudnutia
aj pôvodné etické pravidlá. Mnohí považujú dnes názov Dojo za archaizmus
a priestor, kde „trénujú Budo“, nazývajú jednoducho – telocvičňou.
Civilizácia nám deň čo deň ujedá z pôvodnej prirodzenosti. Aj keď si
moderná doba vyžaduje prispôsobiť nášho ducha jej rytmu, pôvodné hodnoty
ľudskosti a morálky naďalej pretrvávajú, ako nemenné dedičstvo nášho
nekonečného kozmického vedomia. Kto premýšľa o živote a zvažuje jeho
hodnotu, ten sa nevyhnutne navracia k pôvodnému učeniu, k pôvodnej ľudskosti
a prirodzenosti. Je potrebné začať praktikovať skutočné Budo a skutočný
život. Život poctivý k sebe i k okoliu, bez zbytočných ilúzií, klamov
a hlavne bez egoizmu. Ten je totiž pôvodcom väčšiny problémov a utrpení
vôkol nás.
Čo je pravé Budo? Je to rytierstvo ... najmä v sebe samom.
Čo je ego? Je to prach sebaklamu, lenivosti ducha a ľahostajnosti na
čistom zrkadle vašej Duše.
To sú koány pre vás.
Dojó a etika
Keď prichádzate k miestu, kde sa nachádza Dojo, snažte sa sústrediť
na nadchádzajúce okamihy a na vážnosť praktiky, ktorá vás očakáva. Tam,
kde obliekame svoje Gi a Hakama, to nie je len šatňa. Aj tento priestor
je súčasťou Dojo. Treba v nich zachovávať pokoj a dôstojnosť. Lebo tak
ako sa správame v šatni, tam kde sa „netreba ešte správať tak vážne“,
tak sa správame aj vo svojom srdci. Rozhliadnite sa okolo seba a vedzte,
že tí, ktorí majú neporiadok vo svojich veciach majú ho aj vo svojej
hlave. Aj toto je pravé Budo.
Keď vchádzate do miestnosti, kde sa cvičí Budo, hlboko sa pokloňte.
Vzdávate tak prirodzenú úctu nielen tým, ktorí už sú v Dojo, ale aj línii
všetkých učiteľov zachovávanú desiatkami generácií až po samého Shakiamuniho.
Keď prechádzate okolo oltáriku - Kamiza, prejavte mu úctu. Potom odlož
svoje Zafu či Katanu na stanovené miesto. Po zaznení zvonu sa usaďte
na svoje miesto a zaujmite správnu polohu. Každý pohyb po Dojo musí byť
odrazom vašej nehybnej mysle a správnej praktiky. Nemožno sa rozptyľovať,
treba byť bdelý, bez snov a veľmi sústredený. Zahoďte spolu so svojím
egom i rutinu, otvorte oči a uši. Vojdite do Dojo, ako keby ste doň vstúpili
po prvý raz, ako prváčik v prvý deň školy. Strážte si v sebe neustále
ducha začiatočníka a nedajte sa uspať vôňou vavrínov úspechov a vlastnej
pýchy.
Keď cvičíte, sledujte každý pohyb svojich svalov, každý záchvev vnútornej
energie. Keď beriete do rúk meč, ako by ste sa dotýkali celého vesmíru.
Považujte ho za najvzácnejší klenot. Sú v ňom zliate všetky základné
prvky zeme, ako oheň a voda, zem a vzduch, drevo a kov. Jedno druhému
umožňuje vznik, navzájom sa dopĺňa, živí i ničí v jednom. Tak ako dobrý
meč v sebe miesi všetky prvky aj vy mieste a kujte svojho ducha. Oškrabujte
z neho okuje omylov, hnevu a zášte, odstraňujte ich, aby nepadali späť
do ohňa vášho srdca a nepoškodzovali oceľ vášho ducha. Zakaľujte ho v
nepriazňach osudu, ale neotupujte v márnomyseľnosti, ostrite ho na ochranu
lásky a súcitu, ale nelámte v lenivosti a ľahostajnosti. To je Cesta
pravého bojovníka, bojovníka z vlastnou nedokonalosťou.
Praktika Budo je len cesta plným životom. Nehľadajte za ňou niečo tajomné,
záhadné. Nečakajte od nej žiadne osvietenie alebo privilégia. Pravý život
sám o sebe je osvietenie a privilégiom.
Autor: Juraj Váňa
Zbrane
Nosenie japonského dlhého meča katana s krátkym mečom wakizashi bolo
vo feudálnom Japonsku považované za najvyššiu česť a privilégium. Urážka
meča bola zároveň urážkou jeho majiteľa a musela byť okamžite potrestaná,
častokrát veľmi krvavo. Stačilo bez vyzvania dotknúť sa pošvy cudzieho
meča (saya-atte), aby bol tento tasený pre útok. Preto sa od počiatku
kládol veľký dôraz na etiketu a pravidlá chovania sa k jednotlivým zbraniam,
najmä k mečom.
Pri vstupe do domu museli hostia bežne odovzdať svoj dlhý meč sluhovi,
ktorý ho úctivo a so všetkou opatrnosťou prevzal (na uchopenie sa používala
hodvábna šatka) a uložil do pripraveného stojana. Krátky meč si samuraj
mohol vždy ponechať a mohol ho, v prípade útoku, použiť. Počas návštevy
si však dával pozor aby svoje ruky na wakizashi nepoložil, lebo uchopenie
tsuby a povysunutie čepele znamenalo výzvu k boju. Bolo nanajvýš dôležité
ukázať neagresívne pohnútky návštevy.
Dlhý meč sa pri stretnutiach vytiahol spoza opaska obi a položil po
pravej strane na tatami, pretože tasenie bolo takto oveľa zložitejšie.
Samuraj, ktorý si meč odložil po svojej ľavej strane bol podozrivý zo
zlých úmyslov.
V súčasnosti je úcta k zbrani v Budó vyjadrená rôznymi spôsobmi a má
presné pravidlá. Začína starostlivosťou o jej kvalitu pravidelnými údržbami,
správnym transportom a nosením počas cvičenia, vyjadrením nášho osobného
vzťahu k nej poklonou REI a končí správnym uložením zbrane na mieste
a spôsobom pre ňu určeným. Ako si váži človek svoj meč, váži si sám seba.
Autor: Pavel Valentík
Oblečenie
"Obliecť si pás alebo Hakama znamená obliecť
si najdrahší, najdôstojnejší odev."
"
Podobajúce sa brneniu, aj po našej smrti trvajú ich zásluhy."
zenový mních Roshi Kaisen
Zmena odevu mení telo aj myseľ. Čistý odev pôsobí pozitívne na osobnosť.
Ak má človek úzkosť alebo strach a oblečie si hakamu, myseľ sa rýchlo
zmení, a posilní sa. Praktikovať Budó a obliecť si primeraný odev znamená,
že sa dodržiavajú tradície a etika. Ľudská bytosť má schopnosť odovzdať
veciam svoju moc. Ak človek vloží všetok svoj úmysel do hakamy, ak je
jeho myseľ sústredená na určitý objekt, tento objekt získa veľkú silu.
Ak si chorý oblečie uctievaný oblek, môže sa vyliečiť. Ak je pocestný
oblečený v správnych šatách, nič sa mu pri potulkách nestane. Pás OBI
a HAKAMA sú našim víťazstvom nad našim vlastným životom. Ak ich nerešpektujeme
a nectíme, strácajú všetku svoju moc a nemajú väčšiu hodnotu ako zväzok
handier.
Spôsob viazania obi (pásu) a postup pri skladaní hakamy nájdete na
tomto odkaze.
|